Black Friday

Μια παγκόσμια εμπορική εκδήλωση.
Ιστορία της Black Friday.
H Black Friday ξεκίνησε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1960 ως μια ημέρα μεγάλων εκπτώσεων στα καταστήματα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών. Ονομάστηκε Black Friday επειδή ήταν η μέρα που τα καταστήματα από τις ζημιές περνούσαν στα κέρδη, με το μελάνι στα βιβλία τους να γίνεται από κόκκινο ξανά σε μαύρο.

Με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, η Black Friday εξελίχθηκε σε μια παγκόσμια εμπορική εκδήλωση. Οι ηλεκτρονικές αγορές ανοίγουν από τα μεσάνυχτα στις ΗΠΑ, ώστε να εκμεταλλευτούν τη ζήτηση από αγοραστές απ' όλο τον κόσμο. Πλέον η Black Friday θεωρείται η μεγαλύτερη ημέρα αγορών παγκοσμίως.

Επιπτώσεις στην οικονομία.
Η Black Friday έχει σημαντικές επιπτώσεις στην οικονομία. Αποτελεί μια τεράστια ώθηση για τις πωλήσεις των καταστημάτων, ενώ πολλές επιχειρήσεις βασίζονται σε αυτή για να πετύχουν τους ετήσιους οικονομικούς τους στόχους. Αποφέρει επίσης σημαντικά κέρδη για τις πιστωτικές κάρτες και τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών διαδικτύου.

Η εμπειρία του καταναλωτή.
Η Black Friday προσφέρει στον καταναλωτή την ευκαιρία να αγοράσει προϊόντα με μεγάλες εκπτώσεις και να επωφεληθεί από προσφορές που σπάνια συναντά κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους. Αυτό μπορεί να είναι ελκυστικό για πολλούς καταναλωτές που επιθυμούν να αγοράσουν προϊόντα με μεγαλύτερη αξία για τα χρήματά τους.

Ωστόσο, ο καταναλωτής πρέπει να προσέχει και να είναι επιλεκτικός κατά τη διάρκεια της Black Friday. Καθώς οι προσφορές είναι πολλές και τα μηνύματα διαφήμισης κατακλύζουν τα μέσα ενημέρωσης και το διαδίκτυο, είναι σημαντικό να εξετάσει προσεκτικά τις προσφορές και να συγκρίνει τις τιμές πριν αποφασίσει να αγοράσει ένα προϊόν. Επίσης, είναι σημαντικό να επιβεβαιώσει την αξιοπιστία του καταστήματος και να ελέγξει τις πολιτικές επιστροφής και εγγύησης πριν αποφασίσει να αγοράσει ένα προϊόν.

Διάρκεια και εκπτώσεις.
Η Black Friday παραδοσιακά διαρκεί μόνο μία ημέρα, αλλά ορισμένα καταστήματα επεκτείνουν τις προσφορές τους για μερικές ημέρες, για ολόκληρο το Σαββατοκύριακο ή για ολόκληρο το μήνα. Αυτό δίνει στους καταναλωτές περισσότερο χρόνο να εξερευνήσουν τις προσφορές και να κάνουν τις αγορές τους.

Όσον αφορά το αν είναι σωστό να γίνονται εκπτώσεις μόνο μια μέρα ή κάποιο μήνα, αυτό είναι θέμα συζήτησης. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι οι εκπτώσεις πρέπει να είναι διαθέσιμες καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ άλλοι πιστεύουν ότι η Black Friday προσφέρει μια ευκαιρία για μεγάλες εκπτώσεις και ειδικές προσφορές που δεν συναντά κανείς κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους.

Σίγουρα, η Black Friday προσφέρει στον καταναλωτή την ευκαιρία να αγοράσει προϊόντα με μεγάλες εκπτώσεις, αλλά είναι σημαντικό να είναι υποψιασμένος και να εξετάσει προσεκτικά τις προσφορές πριν αποφασίσει να αγοράσει. Όσον αφορά τη διάρκεια και τη συχνότητα των εκπτώσεων, αυτό είναι θέμα προτιμήσεων και συζήτησης.

Ωστόσο, φωνές έχουν αρχίσει να αμφισβητούν τον αντίκτυπό της και στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της. Ήδη στην Ελλάδα και αλλού τείνει να γίνει μήνας εκπτώσεων και προσφορών.
Επίσης, ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι οι εκπτώσεις δεν είναι πάντα γνήσιες (πραγματικές), γεγονός που συνεπάγεται αρνητικές εντυπώσεις και κλονίζει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.

Γνωρίζοντας την ψυχολογία του καταναλωτή.
Η επιτυχία της Black Friday βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην εκμετάλλευση βασικών ανθρώπινων ψυχολογικών τάσεων, όπως η αγοραστική φρενίτιδα που προκαλείται από την περιορισμένη διάρκεια των προσφορών, ο φόβος του χαμένου κέρδους, να μη χάσω την ευκαιρία - προσφορά,  και η επιθυμία για κοινωνικό status που συνεπάγεται η αγορά δημοφιλών προϊόντων.
Επίσης, καλλιεργεί την έντονη επιθυμία για την απόκτηση υλικών αγαθών σε μια καταναλωτική κοινωνία που καθορίζει την ευτυχία των ανθρώπων με βάση το τι κατέχουν.

Αντίκτυπος στο περιβάλλον
Η αύξηση της κατανάλωσης κατά τη διάρκεια της Black Friday έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Οι αγορές, οι μεταφορές και η παραγωγή επιπλέον προϊόντων συμβάλλουν στην αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Επιπλέον, τα προϊόντα που αγοράστηκαν παρορμητικά και δεν χρησιμοποιήθηκαν καταλήγουν συχνά ως απορρίμματα σε χωματερές, συμβάλλοντας στη σπατάλη πόρων.

Ορισμένα κινήματα προωθούν την πρακτική του «πράσινου» ή «ηθικού» shopping εναλλακτικά της Black Friday, ενθαρρύνοντας τους καταναλωτές να αγοράζουν μόνο ό,τι χρειάζονται από επιχειρήσεις που σέβονται το περιβάλλον και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Συμπέρασμα.
Η Black Friday αναμφίβολα αποτελεί μια σημαντική εμπορική εκδήλωση που έχει αφήσει το στίγμα της στην παγκόσμια οικονομία και κουλτούρα. Ωστόσο, με την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την κλιματική αλλαγή, τη μόλυνση και την εξάντληση των πόρων, γίνεται φανερό ότι χρειάζεται να επανεξεταστεί κριτικά αυτό το φαινόμενο.
Ίσως τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να δοκιμάσουμε κάτι νέο, μια "Πράσινη Friday", αφιερωμένη σε βιώσιμες οικολογικές αγορές και δωρεές σε φιλανθρωπικά ιδρύματα.
Με τη συλλογική δύναμη των καταναλωτών και των επιχειρήσεων, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια νέα, θετική παράδοση που να ταιριάζει στις ανάγκες του σύγχρονου κόσμου.

Ανδρέας, Ηράκλειο 26/11/2023

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου